11 Червня 2018

МИРНЕ ПОВЕРНЕННЯ УКРАЇНСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ: Міністр Вадим Черниш в інтерв’ю радіо “НВ”

Для повернення окупованих територій Луганської і Донецької областей може бути застосований механізм, який виявився успішним – мирне повернення Східної Славонії до складу Хорватії. Ми говоримо не про мир за будь-яку ціну, ми говоримо про мирну реінтеграцію людей і територій в єдиний конституційний простір України, ми говоримо про возз’єднання частин українського суспільства, – зазначив Вадим Черниш під час інтерв’ю радіо “Новое время”.

Для повернення окупованих територій в конституційний простір України потрібен перехідний період, який може забезпечити місія Організації Об’єднаних Націй, так звана перехідна, або транзитна адміністрація.

Що це означає?

Транзитна адміністрація деякий час керує територією, що знаходилася в окупації. Повнота влади переходить від мілітарних окупаційних адміністрацій до місії ООН, яка виконує обов’язки місцевих органів влади. Далі, після проведення необхідних процедур, в тому числі, виборів, територія поступово повертається до органів української влади. За цей час поступово запускаються програми, спрямовані на інтеграцію людей – однієї частини країни в іншу. Велике значення має так зване перехідне правосуддя, питання амністії, безпосередньо вибори – це все важливі компоненти мирного врегулювання, нехтувати ними неможливо.

Транзитна адміністрація включає військовий, поліцейський та цивільний компоненти. Наприклад, питання розмінування відноситься і до військового, і до цивільного компоненту, адже забруднені мінами території небезпечні для ведення бізнесу, для життя та здоров’я тисяч людей. Тому важливо продумати наперед конкретні кроки по кожному з компонентів.

Поліцейська місія забезпечує правопорядок на територіях в усіх сферах життя і є надзвичайно важливою. Адже за демократичними стандартами і нормами міжнародного гуманітарного права армію неможна застосовувати  для цивільних операцій. Якщо взяти приклад Східної Славонії, то лінія, що розділяла цю територію та Хорватію контролювалася поліцейськими, а зовнішній кордон – це вже військовий компонент.

Перехідний період передбачає, що всі компоненти – військовий, поліцейський та цивільний діють злагоджено разом. Як правило, військова особа очолює всю місію, а заступник відповідає за поліцейську частину. Західні країни досі в місіях призначають поліцейських інструкторів, поліцейських спостерігачів з гарним досвідом.

Звичайно, саме військовий компонент миротворчої місії є вирішальним для незаконних збройних формувань на окупованих територіях. З досвіду врегулювання попередніх конфліктів представники таких незаконних збройних формувань, як правило, залишають територію разом з окупаційними військами і тікають в країну, яка їх направила, в нашому випадку це Росія.

Для введення транзитної місії потрібні політичні рішення, зокрема, резолюція Ради Безпеки ООН. Наприклад, по Хорватії було три місії, дві виявилися неуспішними, а остання призвела до мирної реінтеграції Східної Славонії. Моделі у випадку України можуть бути різними, але суть одна – перехідний період, перехідна адміністрація.

Чи хоче РФ введення миротворців в Україну? Справжня причина небажання не у військовому компоненті. Справа у тому, що доведеться передати управління окупованою територією місії ООН, з усіма наслідками. Управлінці місії будуть нейтральними, будуть піклуватися про населення і готувати процес передачі влади Україні. Звісно, Росія не зацікавлена, щоб місія зайшла на всю окуповану територію, адже цього кроку – передачі влади Україні – не уникнути.

Загалом дії РФ стосовно України відповідають загальній імперській стратегії – Росія вважає Україною своєю периферією. Але ми – частина європейського простору і будуємо власну долю разом з європейськими народами так, як вважаємо за потрібне. Це питання цінностей, які ми обираємо, і цьому вибору намагається протидіяти РФ.

Повний текст інтерв’ю на сайті НВ.