10 Лютого 2017

Формулювання «ефективний контроль» в міждержавних заявах України проти Росії дає шанс вигравати справи в ЄСПЛ

Ще у 2015 році Уряд України оперував поняттями «ефективний контроль» та «фактичний контроль» щодо  до збройного конфлікту, який триває за участі Російської Федерації (РФ). Такі формулювання були використані у заявах України проти РФ до Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ, Суд)

Фахові юристи розрізняли і розрізняють ситуації в Криму та на Донбасі, беручи до уваги рівень залучення РФ та її безпосередньої участі в агресивних діях. Так, в офіційному прес-релізі  ЄСПЛ від 01.10.2015 щодо сутності поданих Україною заяв проти Російської Федерації йдеться:

«У своїй четвертій заяві по справі Україна проти Росії (номер 42410/15 від 26 серпня 2015 року), Уряд України зазначив, що Росія здійснила та продовжує здійснювати ефективний контроль над Кримом та – шляхом контролю над сепаратистами та збройними групами – фактичний (de facto control) над Донецькою та Луганською областями. Відповідно до позиції Уряду України, Росія є відповідальною за численні порушення Європейської конвенції з прав людини в цих областях, які підпадають під її юрисдикцію».

За інформацією Міністерства юстиції, Україна подала до ЄСПЛ проти Російської Федерації п’ять заяв:

  • Порушення прав людини в Криму (лютий-вересень 2014 року)
  • Порушення прав людини на Донбасі (лютий-вересень 2014 року)
  • Порушення прав людини в Криму (осінь 2014-літо 2015 року) (заяву відкликано: http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157568 https://minjust.gov.ua/ua/news/47652)
  • Порушення прав людини на Донбасі (осінь 2014-літо 2015 року)
  • Викрадення дітей-сиріт та дітей-інвалідів

Нагадаємо, Резолюція ПАРЄ 2133 (2016) від 12 жовтня 2016 року «Засоби правового захисту від порушень прав людини на українських територіях, що знаходяться поза контролем української влади» – перший міжнародний документ, який визнав Російську Федерацію стороною конфлікту та застосував для цього термін  «ефективний контроль».