МИРНЕ ПОВЕРНЕННЯ УКРАЇНСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ: Міністр Вадим Черниш в інтерв'ю радіо "НВ"

11.06.2018 | 19:59

Для повернення окупованих територій Луганської і Донецької областей може бути застосований механізм, який виявився успішним – мирне повернення Східної Славонії до складу Хорватії. Ми говоримо не про мир за будь-яку ціну, ми говоримо про мирну реінтеграцію людей і територій в єдиний конституційний простір України, ми говоримо про возз'єднання частин українського суспільства, – зазначив Вадим Черниш під час інтерв'ю радіо "Новое время".

Для повернення окупованих територій в конституційний простір України потрібен перехідний період, який може забезпечити місія Організації Об'єднаних Націй, так звана перехідна, або транзитна адміністрація.

Що це означає?

Транзитна адміністрація деякий час керує територією, що знаходилася в окупації. Повнота влади переходить від мілітарних окупаційних адміністрацій до місії ООН, яка виконує обов'язки місцевих органів влади. Далі, після проведення необхідних процедур, в тому числі, виборів, територія поступово повертається до органів української влади. За цей час поступово запускаються програми, спрямовані на інтеграцію людей – однієї частини країни в іншу. Велике значення має так зване перехідне правосуддя, питання амністії, безпосередньо вибори – це все важливі компоненти мирного врегулювання, нехтувати ними неможливо.

Транзитна адміністрація включає військовий, поліцейський та цивільний компоненти. Наприклад, питання розмінування відноситься і до військового, і до цивільного компоненту, адже забруднені мінами території небезпечні для ведення бізнесу, для життя та здоров’я тисяч людей. Тому важливо продумати наперед конкретні кроки по кожному з компонентів.

Поліцейська місія забезпечує правопорядок на територіях в усіх сферах життя і є надзвичайно важливою. Адже за демократичними стандартами і нормами міжнародного гуманітарного права армію неможна застосовувати  для цивільних операцій. Якщо взяти приклад Східної Славонії, то лінія, що розділяла цю територію та Хорватію контролювалася поліцейськими, а зовнішній кордон – це вже військовий компонент.

Перехідний період передбачає, що всі компоненти – військовий, поліцейський та цивільний діють злагоджено разом. Як правило, військова особа очолює всю місію, а заступник відповідає за поліцейську частину. Західні країни досі в місіях призначають поліцейських інструкторів, поліцейських спостерігачів з гарним досвідом.

Звичайно, саме військовий компонент миротворчої місії є вирішальним для незаконних збройних формувань на окупованих територіях. З досвіду врегулювання попередніх конфліктів представники таких незаконних збройних формувань, як правило, залишають територію разом з окупаційними військами і тікають в країну, яка їх направила, в нашому випадку це Росія.

Для введення транзитної місії потрібні політичні рішення, зокрема, резолюція Ради Безпеки ООН. Наприклад, по Хорватії було три місії, дві виявилися неуспішними, а остання призвела до мирної реінтеграції Східної Славонії. Моделі у випадку України можуть бути різними, але суть одна – перехідний період, перехідна адміністрація.

Чи хоче РФ введення миротворців в Україну? Справжня причина небажання не у військовому компоненті. Справа у тому, що доведеться передати управління окупованою територією місії ООН, з усіма наслідками. Управлінці місії будуть нейтральними, будуть піклуватися про населення і готувати процес передачі влади Україні. Звісно, Росія не зацікавлена, щоб місія зайшла на всю окуповану територію, адже цього кроку – передачі влади Україні - не уникнути.

Загалом дії РФ стосовно України відповідають загальній імперській стратегії – Росія вважає Україною своєю периферією. Але ми – частина європейського простору і будуємо власну долю разом з європейськими народами так, як вважаємо за потрібне. Це питання цінностей, які ми обираємо, і цьому вибору намагається протидіяти РФ.

Повний текст інтерв'ю на сайті НВ.
Читати всі новини
Останні новини
17 квітня 2019 р.
Україна продовжує вивчати кращі світові практики з організації протимінної діяльності (ПМД) із залученням усіх зацікавлених сторін
20:58
14 квітня 2019 р.
11 квітня 2019 року делегація чорногорських вчених Державного університету Чорногорії прибула до України для ознайомлення з досвідом впровадження в Україні навчальної програми, що розрахована на підготовку фахівців з вирішення та попередження конфліктів різного рівня
20:09
12 квітня 2019 р.
У МТОТ відбулась зустріч з міжнародними партнерами щодо впровадження комплексу заходів протимінної діяльності, з урахуванням нового законодавства в Україні. У заході взяли участь представники близько 30 країн – партнерів та міжнародних організацій
21:18
11 квітня 2019 р.
Незаконна розробка кар’єрів окупаційною адміністрацією Російської Федерації на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя ставлять під загрозу існування унікальної екосистеми на ділянці урочища «Артезіан» та наносять величезні збитки культурній спадщині України
19:05
11 квітня 2019 р.
10 квітня Міністр Вадим Черниш відкрив міжнародну конференцію «Військова поліція в умовах гібридної війни», що проводиться за підтримки Міністерства оборони, Центру передового досвіду Військової поліції НАТО та Київського національного університету ім. Тараса Шевченка
01:52
Підписатися на новини

МИРНЕ ПОВЕРНЕННЯ УКРАЇНСЬКИХ ТЕРИТОРІЙ: Міністр Вадим Черниш в інтерв'ю радіо "НВ"

11.06.2018 | 19:59

Для повернення окупованих територій Луганської і Донецької областей може бути застосований механізм, який виявився успішним – мирне повернення Східної Славонії до складу Хорватії. Ми говоримо не про мир за будь-яку ціну, ми говоримо про мирну реінтеграцію людей і територій в єдиний конституційний простір України, ми говоримо про возз'єднання частин українського суспільства, – зазначив Вадим Черниш під час інтерв'ю радіо "Новое время".

Для повернення окупованих територій в конституційний простір України потрібен перехідний період, який може забезпечити місія Організації Об'єднаних Націй, так звана перехідна, або транзитна адміністрація.

Що це означає?

Транзитна адміністрація деякий час керує територією, що знаходилася в окупації. Повнота влади переходить від мілітарних окупаційних адміністрацій до місії ООН, яка виконує обов'язки місцевих органів влади. Далі, після проведення необхідних процедур, в тому числі, виборів, територія поступово повертається до органів української влади. За цей час поступово запускаються програми, спрямовані на інтеграцію людей – однієї частини країни в іншу. Велике значення має так зване перехідне правосуддя, питання амністії, безпосередньо вибори – це все важливі компоненти мирного врегулювання, нехтувати ними неможливо.

Транзитна адміністрація включає військовий, поліцейський та цивільний компоненти. Наприклад, питання розмінування відноситься і до військового, і до цивільного компоненту, адже забруднені мінами території небезпечні для ведення бізнесу, для життя та здоров’я тисяч людей. Тому важливо продумати наперед конкретні кроки по кожному з компонентів.

Поліцейська місія забезпечує правопорядок на територіях в усіх сферах життя і є надзвичайно важливою. Адже за демократичними стандартами і нормами міжнародного гуманітарного права армію неможна застосовувати  для цивільних операцій. Якщо взяти приклад Східної Славонії, то лінія, що розділяла цю територію та Хорватію контролювалася поліцейськими, а зовнішній кордон – це вже військовий компонент.

Перехідний період передбачає, що всі компоненти – військовий, поліцейський та цивільний діють злагоджено разом. Як правило, військова особа очолює всю місію, а заступник відповідає за поліцейську частину. Західні країни досі в місіях призначають поліцейських інструкторів, поліцейських спостерігачів з гарним досвідом.

Звичайно, саме військовий компонент миротворчої місії є вирішальним для незаконних збройних формувань на окупованих територіях. З досвіду врегулювання попередніх конфліктів представники таких незаконних збройних формувань, як правило, залишають територію разом з окупаційними військами і тікають в країну, яка їх направила, в нашому випадку це Росія.

Для введення транзитної місії потрібні політичні рішення, зокрема, резолюція Ради Безпеки ООН. Наприклад, по Хорватії було три місії, дві виявилися неуспішними, а остання призвела до мирної реінтеграції Східної Славонії. Моделі у випадку України можуть бути різними, але суть одна – перехідний період, перехідна адміністрація.

Чи хоче РФ введення миротворців в Україну? Справжня причина небажання не у військовому компоненті. Справа у тому, що доведеться передати управління окупованою територією місії ООН, з усіма наслідками. Управлінці місії будуть нейтральними, будуть піклуватися про населення і готувати процес передачі влади Україні. Звісно, Росія не зацікавлена, щоб місія зайшла на всю окуповану територію, адже цього кроку – передачі влади Україні - не уникнути.

Загалом дії РФ стосовно України відповідають загальній імперській стратегії – Росія вважає Україною своєю периферією. Але ми – частина європейського простору і будуємо власну долю разом з європейськими народами так, як вважаємо за потрібне. Це питання цінностей, які ми обираємо, і цьому вибору намагається протидіяти РФ.

Повний текст інтерв'ю на сайті НВ.